Energientreprenør for borettslag og sameier

forsyningssikkerhet

FORSKRIFT OM FORBUD MOT BRUK AV MINERALOLJE TIL OPPVARMING AV BYGNINGER

Regjeringen, ved Klima og Miljødepartementet og Olje og Energidepartementet, har pr. 15. juni 2017 publisert

Forskrift om forbud mot bruk av mineralolje til oppvarming av bygninger

Forskriften er meldt (notifisert) til ESA i tråd med EØS-høringsloven. Den kan førstformelt vedtas når høringen er gjennomført, vanligvis etter 3 måneder. Dette innebærer i praksis forbud mot bruk av fossil fyringsolje og fyringsparafin til oppvarming av bygninger fra 1. januar 2020. Det vil imidlertid fortsatt være tillatt å benytte biofyringsolje og bioparafin til oppvarming av bygninger.

Forskriften er meget viktig, og den gjengis derfor i sin helhet.

Høring – forbud mot fyring med mineralolje

§1. Formål

Formålet med denne forskriften er å redusere utslipp av klimagasser fra oppvarming av bygninger, samtidig som hensynet til forsyningssikkerheten ivaretas.

§2. Virkeområde

Denne forskriften gjelder for bruk av mineralolje til oppvarming av bygninger. Unntatt fra bestemmelsene i denne forskriften er bruk av mineralolje i fjernvarmeanlegg med nominell termisk effekt fra og med 1 MW. Unntak fra bestemmelsene i denne forskriften er bruk av mineralolje til oppvarming av:

  • Fritidsboliger og fyrstasjoner som ikke er tilkoplet strømnettet.
  • Driftsbygninger i landbruket.
  • Bygninger hvis hovedformål med forbrenningsanlegget er å levere energi til fremstilling og/eller bearbeidelse av materialer, stoffer eller produkter.
  • Midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg, som ikke skal plasseres lengre enn 2 år.

§3. Definisjoner

I denne forskriften menes med

  • Mineralolje: Lett og tung fyringsolje, fyringsparafin og andre brensler av mineralsk opprinnelse, som er flytende ved standard trykk temperatur.
  • Oppvarming: Oppvarming av rom, ventilasjonsluft og tappevann.
  • Driftsbygning i landbruket: Bygning som er et nødvendig ledd i driften eller som er et driftsmiddel i forbindelse med landbruksdrift.
  • Fjernvarmeanlegg: Betegnelse på teknisk utrustning og tilhørende bygningstekniske konstruksjoner for produksjon, overføring og fordeling av varmtvann eller annen varmebærer til eksisterende forbrukere.

§4. Forbruk om å bruke mineralolje til oppvarming

Det er forbudt å bruke mineralolje til oppvarming av bygninger, med mindre Norges Vassdrags- og Energidirektorat (NVE) har fattet vedtak i medhold av § 6. Dette gjelder også i fjernvarmeanlegg med effekt under 1 MW installert termisk effekt, hvis anlegget leverer varme til oppvarming av bygninger.

§5. Meldeplikt for nettselskaper

Nettselskap, som har tilknytnings- eller leveringsplikt etter energiloven kapittel 3, skal uten ugrunnet opphold melde fra til NVE, dersom utfasing av mineralolje til oppvarming antas å få betydning for forsyningssikkerheten i kraftsystemet, og hvor tiltak for å bedre forsyningssikkerheten ikke er mulig å gjennomføre innen forbudet trer i kraft. Kopi av meldingen skal sendes berørte kommuner.

§6. Unntak av hensyn til forsyningssikkerhet

NVE kan ved kan ved forskrift eller ved enkeltvedtak bestemme at forbudet i § 4 ikke får anvendelse i et avgrenset geografisk område og innenfor en tidsavgrenset periode, dersom hensynet til forsyningssikkerheten i kraftsystemet tilsier det. Slikt vedtak skal fattes før 1. januar 2020. dersom særlige hensyn tilsier det, kan det også fattes slikt vedtak etter dette tidspunktet. Når det er fattet vedtak etter første ledd skal NVE også orientere berørte kommuner.

§7. Unntak ved driftsforstyrrelser og ved utfall av annen varmekilde

Forbudet i § 4 er ikke til hinder for at mineralolje brukes ved driftsforstyrrelser i kraftsystemet inntil normal drift i kraftsystemet er gjenopprettet. Med driftsforstyrrelser forstås her utløsning, påtvunget eller utilsiktet utkopling, eller mislykket innkopling som følge av feil i kraftsystemet, slik dette forstås i forskrift. Hvis det foreligger feil eller skade, som gjør at øvrige oppvarmingskilder i bygningen eller i fjernvarmeanlegget ikke kan brukes, er forbudet i § 4ikke til hinder for at mineralolje kan brukes til oppvarming. Bruk av mineralolje til oppvarming skal da begrenses til den tiden det tar å utbedre slik feil eller skade uten ugrunnet opphold.

§8. Ansvar for eier og bruker av fyringsanlegg

Eier og bruker av fyringsanlegg skal sørge for at bestemmelsene i denne forskriften overholdes.

§9. Tilsyn

NVE fører tilsyn med §§ 5, 7 første og annet ledd, samt vedtak fattet i medhold av § 6. Kommunen eller den Klima og Miljødepartementet bemyndiger fører tilsyn med øvrige bestemmelser i denne forskriften.

§10. Opplysningsplikt for enhver som omsetter mineralolje til sluttbruker

Kommunen kan i medhold av forurensningsloven § 49 pålegge enhver, som omsetter mineralolje til sluttbruker, å fremlegge oversikt over kunder og omsatt volum. Opplysningsplikten gjelder tilsvarende overfor NVE, jfr. Energiloven § 10 – 1 tredje ledd.

§11. Gebyr

Kommunen kan fastsette forskrift om gebyr for kontrolltiltak, som gjennomføres for å sikre at bestemmelsene i denne forskriften blir fulgt. Gebyrene skal samlet ikke overstige kommunens kostnader. Gebyret er tvangsgrunnlag for utlegg.

§12. Unntak

Kommunen kan i enkelttilfeller gjøre unntak fra forbudet i § 4, dersom særlige grunner foreligger.

§13. Klage

Vedtak truffet av kommunen kan påklages til fylkesmannen. Vedtak truffet av NVE kan påklages til Olje og Energidepartementet.

Forskriften trer i kraft straks, med unntak av § 4, som trer i kraft 1. januar 2020.

Regjeringen innfører forbud mot bruk av fyringsolje

Regjeringen innfører forbud mot oljefyring (fyringsolje og parafin) til oppvarming av bygninger fra 2020. Hensikten er å redusere klimagassutslippene.

Regjeringen innfører et omfattende forbud mot bruk av mineralolje (fyringsolje og parafin) til oppvarming av boliger, offentlige bygg og næringsbygg (yrkesbygg) fra 2020. Regjeringen sender i tillegg på høring et forslag om å forby bruk av mineralolje til oppvarming av driftsbygninger i landbruket og midlertidige bygninger som anleggsbrakker og liknende.

Alternativer til fossil olje

– Forbud mot oljefyring vil få ned utslippene av klimagasser fra byggsektoren, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen.

Forbudet innebærer at bruk av mineralolje til oppvarming av bygninger blir forbudt fra 2020, både til hovedoppvarming (grunnlast) og til tilleggsoppvarming (spisslast). Høringsrunden har vist at det finnes gode fornybare alternativer til bruk av mineralolje til oppvarming.

– De som i dag bruker fossil olje til oppvarming, må finne en annen løsning før 2020. Det finnes flere alternativer til fossil olje, blant annet varmepumper, elektrisk oppvarming, fjernvarme, flis- og pelletskjeler, sier Vidar Helgesen.

Forskriften er meldt (notifisert) til ESA i tråd med EØS-høringsloven. Dette innebærer at forslaget sendes på høring i hele EØS-området. ESA, EU-kommisjonen og andre EU/EØS-land har da mulighet til å komme med kommentarer. Forskriften kan formelt vedtas når høringen er gjennomført, vanligvis etter tre måneder.

Viktig bidrag til utslippskutt

Norge har forpliktet seg til å redusere utslippene av klimagasser i 2030 med 40 prosent i forhold til 1990. Regjeringen arbeider for å få en avtale med EU om felles gjennomføring av klimamålene.

I 2015 var utslippene fra fyring med fossil olje og parafin 739 000 tonn CO2. I 2015 var Norges totale utslipp 53,9 millioner tonn CO2. Forbudet regjeringen foreslår er beregnet å redusere utslippene med 340 000 tonn CO2 i året.

– Når oljefyren nå skal skiftes ut, er det viktig at det er fornybare løsninger som tas i bruk. Regjeringen legger til rette for nettopp dette ved at privatpersoner får støtte fra Enova til fjerning av oljetanker og til investering og installasjon av fornybare oppvarmingsløsninger, sier Vidar Helgesen.

Av hensyn til forsyningssikkerhet, praktiske og økonomiske hensyn, er det gitt unntak fra forbudet for enkelte typer bygninger. Blant annet gjelder ikke forbudet for fritidsboliger som ikke er tilkoblet strømnettet.

Arbeider med gjenstående utslipp

Det er fortsatt gjenstående utslipp fra fossil oppvarming som ikke er omfattet av forbudet.

Regjeringen sendte den 15. juni på høring et forslag til tilleggsregulering som forbyr bruk av mineralolje til oppvarming av driftsbygninger i landbruket og midlertidige bygninger som anleggsbrakker og liknende. Høringen av forbudet viste at det trolig finnes gode alternativer til bruk av mineralolje også for disse bygningene.

Videre vil regjeringen utrede mulighetene for reduksjon av utslipp fra gass til oppvarming av bygninger og reduksjon av utslipp fra bruk av mineralolje i fjernvarme til oppvarming av bygninger.

Det må være et mål at også bygge- og anleggsplassene er mest mulig fossilfrie i fremtiden. Regjeringen vil i løpet av 2017 utrede muligheten for å redusere eller fase ut bruk av mineralolje til oppvarming og bygningstørking ved bygge- og anleggsplasser. Utredningen vil belyse tilgjengeligheten av alternative energikilder og kostnadene og klimaeffekten av å ta i bruk disse. I arbeidet legges det opp til dialog med bygg- og anleggsnæringen. Arbeidet vil blant annet sees i sammenheng med regjeringens utarbeidelse av en handlingsplan for fossilfrie bygg- og anleggsplasser innen transportsektoren.

Bakgrunn for forbudet, konsekvensutredning, høringsnotat og høringsinnspill finnes her.

Du kan lese forskriften her.