Energientreprenør for borettslag og sameier

Analyse

Med vekt på grundig analyse og planlegging, tror Boligenergi at de beste løsningene blir valgt. Vi gjennomfører analyser og forprosjekt slik at kunden kan ta gode økonomiske- og miljømessige avgjørelser basert på vår kompetanse.

Vi ønsker alle våre kunder og samarbeids-partnere en riktig god jul og et godt nytt år.

Boligenergi ønsker alle våre kunder, forretningsforbindelser og samarbeidspartnere en fredelig jul og et godt nytt år!

2017 har vært et spennende år for oss. Vår oppdragsmengde har aldri vært større, og vi har bistått mange borettslag og sameier med utfasing av fossilt brensel samt etablert gode tiltak (varmepumpe og fjernvarme, samt øvrige tiltak) for varige energibesparelser i årene som kommer.

Vi har styrket organisasjon gjennom året, og per nyttår er vi 7 ansatte.

Enova og Oslo kommune v/Klima- og energifondet intensiverer virkemiddelapparatet for utfasing av fossilt brensel. Ta kontakt med oss om du trenger informasjon, råd og veiledning. Husk det er mange borettslag og sameier som skal konvertere til fornybar energi innen 2020. Vi anbefaler styrer om å starte arbeidet så tidlig for å unngå tidsnød og flaskehalser før fristen.

Vi ser fram til et godt og energisk samarbeid i 2018.

 

FORSKRIFT OM FORBUD MOT BRUK AV MINERALOLJE TIL OPPVARMING AV BYGNINGER

Regjeringen, ved Klima og Miljødepartementet og Olje og Energidepartementet, har pr. 15. juni 2017 publisert

Forskrift om forbud mot bruk av mineralolje til oppvarming av bygninger

Forskriften er meldt (notifisert) til ESA i tråd med EØS-høringsloven. Den kan førstformelt vedtas når høringen er gjennomført, vanligvis etter 3 måneder. Dette innebærer i praksis forbud mot bruk av fossil fyringsolje og fyringsparafin til oppvarming av bygninger fra 1. januar 2020. Det vil imidlertid fortsatt være tillatt å benytte biofyringsolje og bioparafin til oppvarming av bygninger.

Forskriften er meget viktig, og den gjengis derfor i sin helhet.

Høring – forbud mot fyring med mineralolje

§1. Formål

Formålet med denne forskriften er å redusere utslipp av klimagasser fra oppvarming av bygninger, samtidig som hensynet til forsyningssikkerheten ivaretas.

§2. Virkeområde

Denne forskriften gjelder for bruk av mineralolje til oppvarming av bygninger. Unntatt fra bestemmelsene i denne forskriften er bruk av mineralolje i fjernvarmeanlegg med nominell termisk effekt fra og med 1 MW. Unntak fra bestemmelsene i denne forskriften er bruk av mineralolje til oppvarming av:

  • Fritidsboliger og fyrstasjoner som ikke er tilkoplet strømnettet.
  • Driftsbygninger i landbruket.
  • Bygninger hvis hovedformål med forbrenningsanlegget er å levere energi til fremstilling og/eller bearbeidelse av materialer, stoffer eller produkter.
  • Midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg, som ikke skal plasseres lengre enn 2 år.

§3. Definisjoner

I denne forskriften menes med

  • Mineralolje: Lett og tung fyringsolje, fyringsparafin og andre brensler av mineralsk opprinnelse, som er flytende ved standard trykk temperatur.
  • Oppvarming: Oppvarming av rom, ventilasjonsluft og tappevann.
  • Driftsbygning i landbruket: Bygning som er et nødvendig ledd i driften eller som er et driftsmiddel i forbindelse med landbruksdrift.
  • Fjernvarmeanlegg: Betegnelse på teknisk utrustning og tilhørende bygningstekniske konstruksjoner for produksjon, overføring og fordeling av varmtvann eller annen varmebærer til eksisterende forbrukere.

§4. Forbruk om å bruke mineralolje til oppvarming

Det er forbudt å bruke mineralolje til oppvarming av bygninger, med mindre Norges Vassdrags- og Energidirektorat (NVE) har fattet vedtak i medhold av § 6. Dette gjelder også i fjernvarmeanlegg med effekt under 1 MW installert termisk effekt, hvis anlegget leverer varme til oppvarming av bygninger.

§5. Meldeplikt for nettselskaper

Nettselskap, som har tilknytnings- eller leveringsplikt etter energiloven kapittel 3, skal uten ugrunnet opphold melde fra til NVE, dersom utfasing av mineralolje til oppvarming antas å få betydning for forsyningssikkerheten i kraftsystemet, og hvor tiltak for å bedre forsyningssikkerheten ikke er mulig å gjennomføre innen forbudet trer i kraft. Kopi av meldingen skal sendes berørte kommuner.

§6. Unntak av hensyn til forsyningssikkerhet

NVE kan ved kan ved forskrift eller ved enkeltvedtak bestemme at forbudet i § 4 ikke får anvendelse i et avgrenset geografisk område og innenfor en tidsavgrenset periode, dersom hensynet til forsyningssikkerheten i kraftsystemet tilsier det. Slikt vedtak skal fattes før 1. januar 2020. dersom særlige hensyn tilsier det, kan det også fattes slikt vedtak etter dette tidspunktet. Når det er fattet vedtak etter første ledd skal NVE også orientere berørte kommuner.

§7. Unntak ved driftsforstyrrelser og ved utfall av annen varmekilde

Forbudet i § 4 er ikke til hinder for at mineralolje brukes ved driftsforstyrrelser i kraftsystemet inntil normal drift i kraftsystemet er gjenopprettet. Med driftsforstyrrelser forstås her utløsning, påtvunget eller utilsiktet utkopling, eller mislykket innkopling som følge av feil i kraftsystemet, slik dette forstås i forskrift. Hvis det foreligger feil eller skade, som gjør at øvrige oppvarmingskilder i bygningen eller i fjernvarmeanlegget ikke kan brukes, er forbudet i § 4ikke til hinder for at mineralolje kan brukes til oppvarming. Bruk av mineralolje til oppvarming skal da begrenses til den tiden det tar å utbedre slik feil eller skade uten ugrunnet opphold.

§8. Ansvar for eier og bruker av fyringsanlegg

Eier og bruker av fyringsanlegg skal sørge for at bestemmelsene i denne forskriften overholdes.

§9. Tilsyn

NVE fører tilsyn med §§ 5, 7 første og annet ledd, samt vedtak fattet i medhold av § 6. Kommunen eller den Klima og Miljødepartementet bemyndiger fører tilsyn med øvrige bestemmelser i denne forskriften.

§10. Opplysningsplikt for enhver som omsetter mineralolje til sluttbruker

Kommunen kan i medhold av forurensningsloven § 49 pålegge enhver, som omsetter mineralolje til sluttbruker, å fremlegge oversikt over kunder og omsatt volum. Opplysningsplikten gjelder tilsvarende overfor NVE, jfr. Energiloven § 10 – 1 tredje ledd.

§11. Gebyr

Kommunen kan fastsette forskrift om gebyr for kontrolltiltak, som gjennomføres for å sikre at bestemmelsene i denne forskriften blir fulgt. Gebyrene skal samlet ikke overstige kommunens kostnader. Gebyret er tvangsgrunnlag for utlegg.

§12. Unntak

Kommunen kan i enkelttilfeller gjøre unntak fra forbudet i § 4, dersom særlige grunner foreligger.

§13. Klage

Vedtak truffet av kommunen kan påklages til fylkesmannen. Vedtak truffet av NVE kan påklages til Olje og Energidepartementet.

Forskriften trer i kraft straks, med unntak av § 4, som trer i kraft 1. januar 2020.

Regjeringen innfører forbud mot bruk av fyringsolje

Regjeringen innfører forbud mot oljefyring (fyringsolje og parafin) til oppvarming av bygninger fra 2020. Hensikten er å redusere klimagassutslippene.

Regjeringen innfører et omfattende forbud mot bruk av mineralolje (fyringsolje og parafin) til oppvarming av boliger, offentlige bygg og næringsbygg (yrkesbygg) fra 2020. Regjeringen sender i tillegg på høring et forslag om å forby bruk av mineralolje til oppvarming av driftsbygninger i landbruket og midlertidige bygninger som anleggsbrakker og liknende.

Alternativer til fossil olje

– Forbud mot oljefyring vil få ned utslippene av klimagasser fra byggsektoren, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen.

Forbudet innebærer at bruk av mineralolje til oppvarming av bygninger blir forbudt fra 2020, både til hovedoppvarming (grunnlast) og til tilleggsoppvarming (spisslast). Høringsrunden har vist at det finnes gode fornybare alternativer til bruk av mineralolje til oppvarming.

– De som i dag bruker fossil olje til oppvarming, må finne en annen løsning før 2020. Det finnes flere alternativer til fossil olje, blant annet varmepumper, elektrisk oppvarming, fjernvarme, flis- og pelletskjeler, sier Vidar Helgesen.

Forskriften er meldt (notifisert) til ESA i tråd med EØS-høringsloven. Dette innebærer at forslaget sendes på høring i hele EØS-området. ESA, EU-kommisjonen og andre EU/EØS-land har da mulighet til å komme med kommentarer. Forskriften kan formelt vedtas når høringen er gjennomført, vanligvis etter tre måneder.

Viktig bidrag til utslippskutt

Norge har forpliktet seg til å redusere utslippene av klimagasser i 2030 med 40 prosent i forhold til 1990. Regjeringen arbeider for å få en avtale med EU om felles gjennomføring av klimamålene.

I 2015 var utslippene fra fyring med fossil olje og parafin 739 000 tonn CO2. I 2015 var Norges totale utslipp 53,9 millioner tonn CO2. Forbudet regjeringen foreslår er beregnet å redusere utslippene med 340 000 tonn CO2 i året.

– Når oljefyren nå skal skiftes ut, er det viktig at det er fornybare løsninger som tas i bruk. Regjeringen legger til rette for nettopp dette ved at privatpersoner får støtte fra Enova til fjerning av oljetanker og til investering og installasjon av fornybare oppvarmingsløsninger, sier Vidar Helgesen.

Av hensyn til forsyningssikkerhet, praktiske og økonomiske hensyn, er det gitt unntak fra forbudet for enkelte typer bygninger. Blant annet gjelder ikke forbudet for fritidsboliger som ikke er tilkoblet strømnettet.

Arbeider med gjenstående utslipp

Det er fortsatt gjenstående utslipp fra fossil oppvarming som ikke er omfattet av forbudet.

Regjeringen sendte den 15. juni på høring et forslag til tilleggsregulering som forbyr bruk av mineralolje til oppvarming av driftsbygninger i landbruket og midlertidige bygninger som anleggsbrakker og liknende. Høringen av forbudet viste at det trolig finnes gode alternativer til bruk av mineralolje også for disse bygningene.

Videre vil regjeringen utrede mulighetene for reduksjon av utslipp fra gass til oppvarming av bygninger og reduksjon av utslipp fra bruk av mineralolje i fjernvarme til oppvarming av bygninger.

Det må være et mål at også bygge- og anleggsplassene er mest mulig fossilfrie i fremtiden. Regjeringen vil i løpet av 2017 utrede muligheten for å redusere eller fase ut bruk av mineralolje til oppvarming og bygningstørking ved bygge- og anleggsplasser. Utredningen vil belyse tilgjengeligheten av alternative energikilder og kostnadene og klimaeffekten av å ta i bruk disse. I arbeidet legges det opp til dialog med bygg- og anleggsnæringen. Arbeidet vil blant annet sees i sammenheng med regjeringens utarbeidelse av en handlingsplan for fossilfrie bygg- og anleggsplasser innen transportsektoren.

Bakgrunn for forbudet, konsekvensutredning, høringsnotat og høringsinnspill finnes her.

Du kan lese forskriften her.

OBOS støtter tiltak

Har dere planer om et positivt tiltak for et bedre miljø eller uterom i borettslaget der du bor? Da er det muligheter for å få støtte av OBOS. Se hva OBOS vektlegger og hvordan dere kan søke.

OBOS avsetter del av det årlige driftsresultatet til formål som kommer medlemmene til gode.

Som en del av strategien er det besluttet å avsette en del av det årlige driftsresultatet til formål som kommer medlemmene til gode. OBOS ønsker å bidra til at borettslag og sameier kan ta grønt ansvar. Derfor har OBOS satt av 10 millioner kroner i 2017 for å støtte boligselskap som faser ut oljefyring. I tillegg er det satt av 15 millioner kroner til andre miljøtiltak i medlemmenes boområder.

Grønt ansvar

Støtte til innovative miljøtiltak i boligselskap forvaltet av OBOS etter følgende kriterier:

  • Tiltaket retter seg mot klima, miljø og uterom
  • Tiltaket genererer innovasjon og nyskaping
  • Tiltaket vil bidra til synlighet for «OBOS – tar grønt ansvar»
  • Det kan søkes om støtte opp til halvparten av totalkostnad, men ikke mer enn tre millioner kroner
  • Boligselskap som får støtte må bruke OBOS som forretningsfører
  • Det gis ikke støtte til enkeltpersoner eller til drift og løpende vedlikehold
  • Det gis ikke støtte til tiltak som allerede er gjennomført

Last ned søknadsskjema

Søknadsfrister:

  • 30. november
  • 28. februar
  • 31. mai
  • 31. august

Søknaden skal sendes til epost adresse: grontansvar@obos.no 

Lykke til med søknadsprosessen!

Asbest finnes fortsatt

Asbest dukker ofte opp ved mindre vedlikeholds jobber i forbindelse med konvertering fra olje til fornybar energi. Her skal gamle rør og isolasjon fjernes eller det må tas hull i eksisterende bygningskonstruksjoner for å legge rør og ledninger. Her kan arbeidstakerne bli eksponert for asbeststøv, og dette kommer ofte overraskende, fordi det ikke på forhånd er kartlagt om det er asbest i veggen! Dette tar Boligenergi på alvor.

Asbest er en fellesbetegnelse på en gruppe krystallinske silikatmineraler med fiberstruktur, som blant annet kan være kreftfremkallende. Risikoen oppstår først når løse asbestfibre opptrer i form av støv som kan pustes inn. Normalt vil ikke asbestholdige plater innebære noen risiko med mindre de skades, bearbeides eller utsettes for påkjenninger.

Asbest ble tidligere brukt som isolasjonsmateriale blant annet rundt rør og kjeler. Fjerning av asbestholdige byggematerialer fra eldre bygg under restaurering skal foregå med verneutstyr, og det som fjernes skal være innpakket i tett plast.

I utgangspunktet er både bruk og håndtering av asbest og asbestholdig materiale forbudt. Det er likevel under gitte vilkår åpnet for unntak blant annet ved rivning, reparasjon og vedlikehold av asbestholdig materiale, og håndtering av asbestholdig avfall.

Mange borettslag og sameier forespør Boligenergi om tilbud på fjerning av asbest. I tillegg påtar vi oss rollen som koordinator mellom styret og beboere med tanke på administrasjon (informasjon, koordinere containere, planlegging av hele prosjektet, oppfølging av spørsmål fra seksjonseiere, styret, underleverandører, myndighetskontakt (godkjenninger, meldinger til Arbeidstilsynet mv) og gjennomføring av asbest sanering.

Miljøkartleggingsrapport

Ved riving og rehabilitering skal det gjennomføres en miljøkartlegging og utarbeides en miljøsaneringsbeskrivelse iht. §9-7 i Byggetekniske forskrift (TEK10). En miljøkartlegging er en innsamling av informasjon om konstruksjon/objekt som skal rives eller rehabiliteres. Formålet er å finne mulige, eller sikre, forekomster av helse- og miljøfarlige stoffer. Funnene fra kartleggingen er oppsummert i Miljøkartleggingsrapporten, hvor det angis hvordan stoffene er identifisert, mengde og hvilke krav som gjelder for miljøsanering av helse- og miljøfarlig avfall.

Rapporten vil være et hjelpeverktøy for å kunne estimere prisbærende poster i et tilbud fra Boligenergi på sanering, bestemme hvilke tiltak som må iverksettes i forbindelse med miljøsanering av bygningsmassen, samt sikre en miljømessig forsvarlig håndtering av avfallet.

Boligenergi vil også kartlegge hvordan og i hvilken grad arbeidstakerne og beboere kan bli eksponert for asbeststøv. På bakgrunn av Miljøkartleggingsrapport skal Boligenergi vurdere risikoen for arbeidstakernes helse og sikkerhet. Risikovurderingen skal oppdateres når nye opplysninger eller endringer i arbeidet tilsier det. Risikovurderingen skal foretas i samarbeid med arbeidstakerne eller deres representanter.

Vi benytter derfor i dag fullt verneutstyr når vi har med asbest å gjøre når vi fjerner asbestholdige byggematerialer fra eldre bygg. Denne arbeidsprosessen krever godkjenning fra Arbeidstilsynet.

Asbest

  • Asbest er et naturlig mineral som forekommer i fiberform. Det har en rekke gode egenskaper som har ført til at det finnes flere hundre ulike bruksområder for dette mineralet. Det er ikke brennbart, virker meget isolerende på både varme og lyd, er kjemisk nøytralt og tåler store påkjenninger.
  • Asbest har vært brukt i Norge siden slutten av 1800-tallet, men det var først mot slutten av 1920-årene at forbruket tok til å øke fra et relativt beskjedent omfang. Forbruket av asbest var på det høyeste rundt 1970.
  • Eksempler på produkter der asbest er blitt brukt er isolasjonsmaterialer, bygningsplater, gulvbelegg, pakninger og bremseklosser.
  • I mellomkrigstiden ble man klar over at det å puste inn asbestfiber kunne føre til alvorlige lungesykdommer.
  • I 1977 ble det forbudt å bruke asbestholdige produkter til isolasjon. I 1985 ble all bruk og håndtering av asbest forbudt, med unntak for reparasjon av utvendig kledning og/eller tak av asbestsementplater. I 1986 inntrådte et forbud mot import av asbest.

Kilde: www.norut.no

Forbud mot oljefyring fra 2020

Forbud kommer … løper tiden fra deg?

Partner Jacob Solheim og advokat Stein-Ivar Gamlem i Føyen torkildsen.

Foto. Erik Burås/StudioB13

Regjeringen har foreslått å forby bruk av fossil olje til oppvarming av bygninger fra 2020. Hva betyr et eventuelt forbud for deg?

Artikkelen er gjengitt fra Estate Norge sitt nyhetsbrev tirsdag 16. mai 2017 4:00 (Oppdatert 15. mai 2017 21:20)

Artikkelforfatterne er Partner Jacob Solheim og advokat Stein-Ivar Gamlem i Føyen Torkildsen.

Høringsfristen for forslaget er gått ut, og Klima- og miljødepartementet er i ferd med å utforme et forslag til forskrift. Rekkevidden av den foreslåtte forskriften er imidlertid uklar og tidspunktet for innføring av forbudet nærmer seg med stormskritt.

Det er foreslått at forbudet blir fastsatt med hjemmel i forskrift i forurensingsloven og energiloven. Forbudet vil altså ikke kreve behandling av Stortinget. Forslaget som ble sendt ut på høring inneholder to varianter.

I den første varianten er det foreslått et totalforbud mot oppvarming med fossil olje i bolig og yrkesbygninger. I den andre varianten er det foreslått at forbudet ikke omfatter fyring med fossil olje som spisslast i yrkesbygninger og fjernvarmeanlegg.

Spisslast er betegnelsen på den fyringskilden som blir brukt på de kaldeste dagene. Spisslasten blir da brukt i tillegg til en annen fyringskilde som blir brukt resten av året, som betegnes som grunnlast. Fyring med ved i bolig er en vanlig form for spisslast som komplementerer elektrisk oppvarming som grunnlast.

Forbudet gjelder kun fyring av fossil olje. Med andre ord vil fyring med mineralolje og parafin være omfattet av forslaget, men ikke fyring med gass. Fyring med bioolje vil også være tillatt. I tillegg er det kun selve fyringen som det er foreslått et forbud mot. Umiddelbart skulle en derfor tro at du trygt kan ha den gamle fyringskjelen og oljetanken installert.

Forurensningsforskriften av 1. juni 2004 § 1-8 fastsetter imidlertid at nedgravde oljetanker som permanent tas ut av bruk, skal tømmes og graves opp. Dette betyr at selv om den forslåtte forskriften forbyr kun selve fyringen av fossil olje, vil du etter forurensningsforskriften være pliktig til å fjerne oljetanken dersom den ikke skal brukes lenger. Man plikter også å sikre oljetanker plassert innendørs. Det er verdt å merke seg at overtredelse av forskriften kan medføre tvangsmulkt og straffeansvar.

I særlige tilfeller kan kommunen gi tillatelse til at tanker som permanent tas ut av bruk ikke fjernes, men tømmes og sikres slik at utilsiktet påfylling ikke kan forekomme. Dette betyr i praksis at tanken fylles med grus, sand eller lignende. Tillatelsen krever imidlertid en særskilt og dokumentasjon for at tanken er tilstrekkelig sikret.

Det er foreslått en rekke unntak for forbudet mot oljefyring. Dette gjelder fritidsboliger til og med 70 m2 BRA, driftsbygninger i landbruket, midlertidige bygninger og forbrenningsanlegg der hovedformålet er å levere energi til industriproduksjon, samt fjernvarmeanlegg under 1 MW. Unntakene omtales ikke nærmere i denne artikkelen. I praksis vil likevel store deler av bygningsmassen i Norge bli berørt av forbudet.

Hvis forbudet i tillegg til et totalforbud mot fyring av fossil olje i privatboliger omfatter fyring med spisslast og grunnlast, må det gjøres omfattende investeringer i nærings- og boligeiendommer for å benytte alternative energikilder. Selv om det nå går mot sommer og mange fokuserer på andre ting enn fyring, bør eiendomsaktørene allerede nå begynne å vurdere hvilke tiltak som bør gjøres. Planlegging og gjennomføring av tiltak for å endre energikilde kan ta tid og ved stor pågang kan det bli underkapasitet på tilbudssiden i markedet når vi kommer nærmere 2020.

Kilde

Del på facebook

Krev energisparegaranti

Det er mange måter å komme frem til en energibesparelse på, men man må vurdere totaliteten av bygget.

Mye energi går tapt i store borettslag og sameier. Derfor kan det være lurt å få en energiekspert til å vurdere eksisterende og foreslå nye løsninger for hvordan man kan redusere energibruket. Men Molvig anbefaler alle å inngå en energioppfølgingsavtale med energisparegaranti med entreprenøren man engasjerer.

– Om tiltakene som bestilles skal tilbakebetales innen fem år, må energientreprenøren sørge for at det skjer, sier han.

Det gjør Boligenergi ved nøye å gå gjennom bygget før de foreslår tiltak, og sette investeringskostnaden opp mot hva man kan spare, og følge opp kunden i minst to til tre år etter levering.

– Det er mange måter å komme frem til en energibesparelse på, men man må vurdere totaliteten av bygget. Det hjelper for eksempel ikke å automatisere lyset i kjelleren hvis tapt varme fra lyspærene fører til at man samtidig må øke energibruken på panelovnene, forteller Molvig.

Logo_Vi_Kan_Energi_boligbygg energisparegaranti

Hør med oss om energisparekontrakt hvis du har planer om å gjennomføre energibesparende tiltak i ditt borettslag eller sameie.

Denne saken baserer seg på følgende artikkel: Krev energisparegaranti


Del på facebook

Stor interesse for enøktilskudd i Oslo

Oslo kommune ønsker å stimulere til gjennomføring av tiltak som gir lavere energibruk, mer effektiv bruk av energi og derav reduserte utslipp av klimagasser. Det er etablert en tilskuddsordning der borettslag og sameier kan søke om økonomisk støtte. Det gis støtte til gjennomføring av analysearbeid og tilhørende enøkrapport, der potensial for energibesparelse og mer effektiv energiutnyttelse er til stede.

Tilbudet om finansiell støtte i form av tilskudd gjelder tiltak, også kalt enøktiltak, som gir redusert eller mer effektiv energibruk i privat bygg innenfor Oslo kommunes grenser. Tiltak som i tillegg gir en miljøgevinst (eks. global reduksjon i utslipp av klimagasser) og/eller bedre luftkvalitet inne eller ute, også kalt klimatiltak, vil bli spesielt vektlagt. Det er Byregjeringen (Bystyret) som årlig vedtar rammene for støtteordningen.

Vær tidlig ute!

Boligenergi AS har siste 3 år utarbeidet svært mange enøkrapporter på oppdrag fra borettslag i Oslo kommune. Vi erfarer nå at rammebetingelsene endres raskt, og hvilke tiltak som det gis økonomisk støtte til, endres fra år til år. Biofyringsolje og pellets er eksempel på tiltak som ble tatt ut av støtteordningen i 2015 på grunn av økonomi og svevestøvproblematikk i byen.

I 2015 kunne Klima- og energiprogrammet (Pkt 8.3) gi tilsagn om tilskudd innenfor en ramme på 45,0 mill. kroner og tilsagn om lån innenfor en ramme på 45,0 mill. kroner. Det kunne gis maksimalt gis 1 mill. kroner i lån til et enkelt prosjekt. Fondet gikk tomt 2 måneder før årsslutt.

I 2016 har Klima- og energiprogrammet (Pkt 29) kun 30 MNOK, og mulighet for låneopptak er fjernet. Vi forventer dessverre at etterslep fra 2015 og pågangen nå i 2016 vil medfører at fondet i år går tomt tidligere i år enn 2015, basert på «førstemann til mølla».

Forbud mot fossilt brensel!

I tillegg til Oslos eget mål for utfasing av fossilt brensel i bygg, har Miljødirektoratet foreslått forskrift om forbud mot oljefyring. Forslag innebærer at det fra 2020 blir forbudt å bruke fossil olje og parafin til oppvarming av boliger, som grunnlast i øvrige bygg, til oppvarming i private boliger, og som grunnlast eller hovedkilde i næringsbygg, borettslag og sameier. Forbudet er ment å gjelde fra senest 1. januar 2020. Ved innføring av et slikt forbud vil økonomisk støtte for konvertering fra fossil til fornybar energi avvikles.

Vår anbefaling til alle styrene er å igangsette aktivitet som sikrer en rask og effektiv overgang til fornybar energi. Dette sannsynliggjør en økonomisk støtte i skrivende stund.
Den økonomiske støtten omfatter også fjerning av gammel oljefyr og sanering av gamle oljetanker.

(Saken fortsetter under bildet.)

Det vil ikke være tillatt etter 2020 å bruke fossil olje som oppvarming i borettslag og sameier. Da må det gjøres tiltak på eksisterende oljefyrer, som denne.

Det vil ikke være tillatt etter 2020 å bruke fossil olje som oppvarming i borettslag og sameier. Da må det gjøres tiltak på eksisterende oljefyrer, som denne.

Ta kontakt med oss i dag

Boligenergi AS er en total leverandør av smarte og kostnadseffektive energiløsninger i nye og eksisterende bygg. Vi skal være den foretrukne partner som bistår styret med robuste og fremtidsrettede energiløsninger som ikke bare er miljøvennlige, men også det beste økonomiske valget basert på installasjon og drift. Vi er godkjent som enøkkonsulent for Klima- og energifondet i Oslo kommune, og har kartlagt mange borettslag og sameier.

Bor du ikke i Oslo? Enova SF har gode støtteordninger for hele Norge.

Om Klima- og energifondet

Enøkbedriften ble opprettet 24. november 1997, 1. september 2014 ble navnet endret til Klima- og energifondet. Vedtekt for Klima- og energi-fondet ble vedtatt av bystyret 11.12.2008, sak 444/08.

For å stimulere til gjennomføring av slike tiltak kan det gis finansieringsstøtte i form av direkte tilskudd. Aktiviteter som kan støttes er:
• Enøkanalyser
• Enøktiltak og klimatiltak
• Forskning og pilotprosjekter
• Informasjon
• Opplæring av nøkkelpersonell

Klima- og Energifondet avviklet lånefinansiering fra 01.01.2016. Dette har ikke tilbakevirkende kraft, så tidligere godkjente lånerammer er fortsatt gyldige.
Det gis ikke tilskudd fra Klima- og energifondet til prosjekter som støttes av Enova SF gjennom deres nasjonale tilskuddsordning.


Del på facebook

Energi fra avtrekk til varmtvann

Avtrekk i leiliheter gir friskere luft, men fører også til at mye energi går tapt. Lufta som trekkes ut av rommene er gjerne på over 20 grader, og slippes som regel rett ut til lufta utendørs. Det mange ikke vet, er at denne energien kan utnyttes til annet bruk i huset, for eksempel til å varme opp tappevann eller til å varme radiatorer eller gulv.

Boligenergi arbeider for tiden med et prosjekt for et sameie på Sagene i Oslo. Her har de en ganske vanlig kombinasjon, der tappevannet for alle leilighetene varmes med felles beredere, og de har avtrekksvifte på loftet. Avtrekksviften var av eldre type, og brukte mye energi. I dette bygget vil Boligenergi installere en varmepumpe med ny vifte som sender den overflødige varmen fra ventilasjonssystemet inn på varmtvannsberederne. Slik vil forbruket av elektrisitet gå ned, og sameiet vil spare penger. Systemet inkluderer en funksjon for fjernovervåking. Dette gir styret muligheten til å følge med på hvor mye energi de sparer, og enkelt oppdage eventuelle feil under drift, så de kan ordnes raskt.

Den nye viften er også mer effektiv enn den gamle, og gjør at mer luft trekkes ut. Slik oppnås bedre inneklima og komfort.

Varmepumpe og vifte for avtrekk på loft. Rehabilitering.

Under arbeid: Varmepumpe og ny vifte er koblet til eksisterende kanal for avtrekk på loftet.

Cityvex ventilasjonsløsning med varmepumpe

Illustrasjon av systemet.

Mer om dette systemet, og hvordan det kan kombineres med enda flere energikilder: Kompakt varmepumpesystem

Gode støtteordninger

Sameiet bestilte en ENØK-analyse fra Boligenergi tidligere i år, og vil motta støtte fra Oslo kommunes klima- og energifond for installasjonen av varmepumpen. I rapporten ble det også funnet flere energibesparende tiltak for sameiet, blant annet oppgradering og styring av avtrekk i sameiets garasje. Dette tiltaket blir gjennomført av Boligenergi sammen med varmepumpeprosjektet, og vil også støttes av kommunen. I tillegg har Boligenergi gjennomført rensing av ventilasjonskanalene i bygget, et vedlikeholdstiltak som bør utføres jevnlig i alle boligselskaper med ventilasjonsanlegg.

Mer om ENØK-analyser og offentlige støtteordninger for boligselskaper:
Fra Oslo kommune: Boligenergi som ENØK-konsulent
Fra Enova (landsdekkende): Ny støtteordning fra Enova

Boligenergi var i 2014 den foretrukne leverandøren av ENØK-analyser for boligselskaper.

Ny energikilde kartlegges gjennom ENØK-analyse

Høsten gjør sitt inntog og vinteren er i anmarsj. På denne tiden er det mange borettslag / sameier som gjennomføre vedlikehold og planlegger oppgradering av de tekniske anlegg (ventilasjon, fyrrom, og distribusjon / radiator nett). Anlegget skal startes for en ny fyringssesong og det er viktig at det fungerer optimalt, slik alle beboere forventer. En ENØK-analyse sikrer en tverrfaglig tilnærming til hvordan ny energikilde kan erstatte dagens oljekjel og samtidig sikre at de valg som tas er begrunnet både ut fra investering med også driftskostnader i den tekniske levetiden på anlegget.

Mange borettslag og sameier har fortsatt en gamle oljekjelen i bruk, og håper at den holder en sesong eller to. Myndighetene har bestemt at oljekjel skal fases ut innen 2020. Boligenergi anbefaler at borettslaget igangsetter planleggingen for konvertering til alternativ (fornybar) energibærer. Med god planlegging og gode rådgivere kan styret fatte riktige besluttning. Det er mange alterantive løsninger, enten fjernvarme, bioolje, varmepumpe med bergvarme, varmepumpe som gjenvinner ventilasjon eller pelletsanlegg. Boligenergi hjelper borettslagene og sameiene til å vurdere lønnsomhet og teknisk gjennomførbarhet med alle alternativene. På den måten skal vi bistå i å finne den riktige og beste løsningen. Boligenergi bistår med å sikre kartleggingsstøtte, tilskudd til ENØK analyse eller investeringsstøtte fra Enova eller Oslo kommune sitt Klima- og energiprogrammet. Boligenergi er godkjente ENØK-konsulenter i Oslo og har bred erfaring med å bistå borettslag, større boenheter/boliger/bolighus i lønnsom og driftssikker energiøkonomisering.

Boligenergi ansatte har ing/siv.ing utdannelse, god prosjektledererfaring i kombinasjon med tverfaglig bakgrunn fra mange fag (elektro, vvs, ventilasjon, bygg mv) og høy energiteknisk kompetanse.

Boligenergi er førstevalg for ENØK-analyser.

I dette borettslaget ble oljekjelene erstattet med varmepumper, som er mye billigere i drift.

I dette borettslaget ble det installert en varmepumpe som er mye billigere i drift og mer miljøvennlig enn tradisjonelle løsninger.